Via Zorggebruik spreek je een betalingsregeling met ons af. Inloggen doe je via DigiD. Heb je nog geen DigiD? Vraag het aan via de website van DigiD.
We sturen 3 x een betalingsherinnering
Heb je een herinnering voor zorgpremie en zorgkosten? Betaal dan eerst je premie als dat lukt. Een premie-achterstand heeft grotere gevolgen.
- 1e herinnering: 15 dagen om te betalen
Krijg je een rekening van ons? Dan moet je die betalen voor een bepaalde datum. Dit staat aangegeven op je nota. Betaal je niet op tijd? Dan sturen we je een 1e herinnering.
- 2e herinnering: € 20,- extra kosten
Heb je 15 dagen na je 1e herinnering nog niet betaald? Dan betaal je € 20,- aan extra kosten.
- 3e herinnering: je kunt nog steeds een betalingsregeling aanvragen
Heb je 15 dagen na je 2e herinnering nog niet betaald. Dan krijg je een 3e herinnering. Het is belangrijk dat je binnen 15 dagen betaalt of een betalingsregeling aanvraagt. Anders heb je een betalingsachterstand.
Dit gebeurt er als je een betalingsachterstand hebt
Betaal je de premie na de 3e herinnering nog steeds niet? Dan heeft dat gevolgen.
- We schakelen een incassobureau of gerechtsdeurwaarder in. De kosten hiervan betaal je zelf. Betaal je het incassobureau of de gerechtsdeurwaarder ook niet? Dan kunnen we een dagvaardingsprocedure starten bij de kantonrechter. In dat geval krijg je een dagvaarding van de gerechtsdeurwaarder.
- Heb je aanvullende modules bij je FBTO Zorgverzekering? Dan stoppen we die per de 1e van de maand na de betaaldatum die in de 3e herinnering staat. Dat geldt ook voor de aanvullende modules van de meeverzekerde gezinsleden. Je kunt ze per 1 januari weer aanzetten.
- Betaal je de premie per jaar? Dan veranderen wij dit. Je gaat per maand betalen. De korting die je kreeg omdat je per jaar betaalde stopt.
- Je mag niet overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Ook als de incassokosten en rente niet zijn betaald. Dat staat zo in de wet. Daarom wisselen zorgverzekeraars informatie uit als je een betalingsachterstand hebt.
- Betaal je 6 maanden je premie niet? Dan melden wij je aan voor de regeling betalingsachterstand zorgpremie bij het CAK. Lees meer over deze regeling op de website van het CAK.
Wanneer word ik afgemeld bij het CAK?
In de volgende situatie word je afgemeld voor de regeling betalingsachterstand zorgpremie:
- Je wordt afgemeld bij het CAK als je de schuld helemaal hebt betaald. Wij melden je af op de 1e van de volgende maand.
- Je wordt ook afgemeld als je akkoord hebt voor schuldhulpverlening of Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). Neem hiervoor contact op met je gemeente of schuldhulpverlenende instantie.
- Je kunt ook tijdelijk worden afgemeld. Tijdelijke afmelding wordt ook wel opschorting of proefafmelding genoemd. Om je schulden op te schorten spreek je een betalingsregeling af voor de totale schuld. Neem contact op om te kijken of een betalingsregeling mogelijk is. Is je schuld helemaal overgedragen aan het incassobureau? Neem dan contact op met het incassobureau voor de mogelijkheden.
Spreek een betalingsregeling af om de premie te betalen
Je kunt met FBTO een betalingsregeling afspreken voor het betalen van je premie als je een achterstand hebt. Er zijn voorwaarden:
- Je betaalt je premie voor de zorgverzekering per maand.
- De rekening die je moet betalen is hoger dan € 50,-.
- Je hebt geen rekeningen openstaan bij derden, zoals een incassobureau.
- Wij kunnen het termijnbedrag (minimaal € 25,-) van je rekening afschrijven op de afgesproken datum.
- De betalingsregeling duurt maximaal 12 maanden.
Kunnen wij op de afgesproken datum het termijnbedrag niet van je rekening afschrijven? Dan stopt de betalingsregeling. Je betaalt de rest van het bedrag in 1 keer aan FBTO. Je kunt geen nieuwe betalingsregeling afspreken. Let op! Moet je ons nog andere bedragen betalen, bijvoorbeeld zorgkosten? Betaal deze dan ook op tijd. Zo voorkom je dat de betalingsregeling stopt.