Wij screenen onze medewerkers. Zo weten wij dat ze betrouwbaar zijn. Wij hebben medewerkers in dienst die fraude voorkomen en tegen gaan. Zij zijn daarvoor goed opgeleid en getraind. En ze gaan naar conferenties over fraude. Ook investeren wij in technologie. Daarom is soms een digitaal onderzoek onderdeel van het acceptatie- of schadeproces. Mensen die fraude willen plegen kunnen daardoor minder goed klant worden. Wij krijgen dan geen frauduleuze schadeclaims die veel geld kosten.
Een aantal voorbeelden van fraude:
Denken we dat iemand fraude pleegt? Dan doen we er alles aan om achter de waarheid te komen. Natuurlijk volgen wij hierbij wel de regels. Bijvoorbeeld het recht van hoor en wederhoor. Vinden we fraude? Dan melden we dit op een waarschuwingslijst (registratie stichting Centraal Informatie Systeem). Zo waarschuwen we andere verzekeraars. En wordt het voor de fraudeur moeilijker zich (tegen de normale premie) te verzekeren.
Blijkt dat het inderdaad om fraude ging? Dan kunnen we maatregelen nemen.
FBTO doet aangifte als dit zinvol is. Bijvoorbeeld:
Iemand vraagt een aanvullende zorgverzekering aan. Maar hij geeft verkeerde informatie. Of hij houdt informatie achter. Ook dat is fraude. Ontdekken wij dit niet? Dan kan de verzekering duurder worden. Jij betaalt dan te veel omdat iemand anders zorg of een uitkering krijgt waarop hij geen recht heeft. Dat is natuurlijk oneerlijk. We doen er daarom alles aan om fraude te voorkomen.
Wij letten goed op om fraude te voorkomen. Pleegt iemand toch fraude? Dan treden we streng op. We komen op voor onze eerlijke klanten. Zo hoort het als eerlijke en betrouwbare verzekeraar.