Sluit je een verzekering, een financiële- of andere dienst af of heb je op een andere manier contact met ons? Dan hebben wij jouw gegevens nodig. Wij vinden het belangrijk dat je weet wat wij met je persoonsgegevens doen. En wat je rechten zijn. Zodat je erop kunt vertrouwen dat jouw gegevens bij ons in goede handen zijn.
Meestal vragen wij je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Soms vragen we ook andere gegevens. Zoals je kenteken voor een autoverzekering. Of je bankrekeningnummer voor het automatisch afschrijven van de premie. Het verschilt per product of dienst welke gegevens wij gebruiken. Ook is dit afhankelijk van het doel waarvoor we de gegevens gebruiken. En de cookie instellingen die je selecteerde.
Met cookies kunnen wij je informatie, aanbiedingen en advertenties laten zien of sturen die bij jou passen. Je leest wat cookies zijn en hoe wij met cookies omgaan in ons cookiebeleid.
Wij slaan je klikgedrag in onze e-mails op. Bijvoorbeeld om te zien of een e-mail is geopend en op welke linkjes je hebt geklikt. Zo maken wij onze e-mails nóg geschikter voor jou.
Als je klant bent of wordt bij FBTO kunnen wij je vragen je te identificeren. Ook kunnen wij om extra informatie vragen om te kijken of de opgegeven gegevens kloppen. Dat doen wij bijvoorbeeld via iDIN of persoonlijke identificatie op een locatie.
Wij gebruiken jouw gegevens wanneer dat mag volgens de wet- en regelgeving om:
Bekijk de complete lijst op de website van Achmea.
Wanneer je de Rijstijl app gebruikt, vragen we om je naam en e-mail adres. Deze gegevens gebruiken we om:
De volgende gegevens houden we ook van je bij in de Rijstijl app. Deze gegevens hebben we nodig om de ritscore te bepalen.
Voor de bescherming van de belangen van FBTO, haar medewerkers, klanten en ook andere financiële instellingen verwerken we jouw persoonsgegevens. Soms zijn dit ook strafrechtelijke gegevens. De persoonsgegevens zijn nodig voor risicobeheersing en het voorkomen en bestrijden van fraude. Daarom houdt FBTO een Gebeurtenissenadministratie bij. De afdeling Speciale Zaken kan besluiten de persoonsgegevens uit de Gebeurtenissenadministratie in een Intern Verwijzingsregister (IVR) te zetten. Als een gebeurtenis voldoet aan de afspraken uit het Protocol Incidenten waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI), zet FBTO de relevante persoonsgegevens in een Incidentenregister (IR). En als het nodig is het Extern Verwijzingsregister (EVR).
Door jouw gegevens in deze registers te zetten kunnen we onder andere controleren:
Je krijgt een bericht als jouw gegevens in een van de registers worden gezet. Dit gebeurt in de meeste gevallen voordat jouw gegevens in de registers komen, tenzij openbaarmaking het onderzoek in de weg zit. In dat geval krijg je na afloop van het onderzoek bericht dat wij doorgaan met jouw registratie in het IVR, IR of EVR.
Wij leggen vast wat wij met je afspreken. En we gebruiken onze contactmomenten om onze communicatie te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld contactmomenten die we vastleggen:
Achmea kan via het web en (eigen) socialmediakanalen contact hebben met verschillende personen over onze organisatie, producten en/of diensten. Het gaat dan om klanten, gebruikers van onze merken of diensten en van onze apps, en bezoekers van onze websites. We willen daarmee nuttige en relevante informatie aanbieden. Ook beantwoorden we hiermee vragen die via social media aan ons gesteld worden. Wij volgen actief het internet en socialmediakanalen, zoals Facebook, X en blogs. Het kan voorkomen dat Achmea hierbij persoonsgegevens vastlegt. Deze verwerken we uiteraard in overeenstemming met dit privacy statement. Wij zijn niet verantwoordelijkheid voor de content die socialmediakanalen plaatsen of hoe zij omgaan met persoonsgegevens.
Bij verschillende processen binnen FBTO maken wij een profiel van jou op basis van gegevens die wij van jou hebben. Dit kunnen gegevens zijn die wij zelf van jou gekregen hebben of gegevens uit externe (openbare) bronnen. Wij analyseren deze gegevens onder andere met als doel inzicht te krijgen in jouw vermoedelijke voorkeuren en om risico’s beter te beheersen. Voorbeelden waarbij wij gebruik maken van profilering zijn:
De gemaakte profielen worden vaak als input gebruikt voor het maken van besluiten door medewerkers. Het kan ook zijn dat een profiel een onderdeel is van een proces waarbij er automatisch een besluit wordt genomen. Zie hiervoor de volgende paragraaf.
Bij een aantal producten en processen maken wij gebruik van een automatisch proces. Dus zonder dat er een mens aan te pas komt. Hierbij maken wij soms ook gebruik van profilering.
Wij vertellen je wanneer wij een geautomatiseerd proces gebruiken met een rechtsgevolg of grote consequenties voor jou. Ben je het niet eens met een besluit? Je kunt altijd het besluit opnieuw laten beoordelen door een medewerker.
Voorbeelden waarbij wij gebruik maken van geautomatiseerde besluitvorming zijn:
FBTO is een merk van Achmea. Achmea B.V. is voor alle merken van Achmea verantwoordelijk voor een goede verwerking van jouw persoonsgegevens.
Meestal geef je jouw gegevens zelf aan ons door. Soms krijgen wij je gegevens op een andere manier. Wij vragen bijvoorbeeld je schadevrije jaren op bij Roy-data. In een fraude (persoonlijk) onderzoek kunnen wij ook gegevens gebruiken van camerabeelden of die wij over je op internet vinden. Soms controleren wij je gegevens bij andere bedrijven. Wij verkopen je gegevens niet.
Soms geven wij jouw gegevens door. Wij kunnen bijvoorbeeld noodzakelijke persoonsgegevens geven aan derden die wij inschakelen bij onze bedrijfsvoering of de uitvoering van onze diensten en die daarbij in onze opdracht persoonsgegevens verwerken.
Wij kunnen gegevens uitwisselen met:
Bekijk de complete lijst op de website van Achmea.
Als het nodig is gegevens door te geven naar ontvangers buiten de Europese Economische Ruimte (EER) doen wij dat zeer zorgvuldig. Binnen de EER gelden dezelfde privacyregels als in Nederland.
Onze website, app en IT-systemen zijn goed beveiligd. En wij nemen steeds maatregelen om misbruik van uw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen hoe zij om moeten gaan met jouw gegevens.
Als FBTO vertrouwelijke informatie per e-mail verstuurt, dan zorgen we ervoor dat dit veilig gebeurt.
Ontdek je toch een kwetsbaarheid in onze internetdiensten? Via Responsible Disclosure van Achmea kunt je een melding maken. Het is fijn als je ons dit laat weten. Dan kunnen we maatregelen nemen en werken we samen aan het verbeteren van de veiligheid van onze gegevens en systemen.
Met gevoelige gegevens bedoelen wij bijvoorbeeld:
Wij bewaren jouw gegevens zolang wij die nodig hebben voor de doelen waarvoor we ze hebben verzameld of waarvoor we deze mogen hergebruiken. Of zolang verplicht is voor de wet. Als we de gegevens niet langer nodig hebben voor de doelen zoals omschreven in dit privacy statement, kunnen we de gegevens nog wel bewaren voor juridische procedures, voor historisch- of wetenschappelijke onderzoek of statistische doeleinden. Daarna verwijderen wij jouw gegevens, of wij maken jouw gegevens anoniem Als wij je gegevens anoniem maken dan verwijderen wij alle gegevens die naar jou verwijzen. De gegevens kunnen niet meer aan jou gekoppeld worden. De anonieme gegevens helpen ons een beter beeld te krijgen van onze risico’s, producten en diensten.
Wij houden ons aan de wetten en regels voor privacy. Het gaat dan onder andere om:
Sinds 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je hebt hiermee rechten gekregen om controle te houden over je persoonsgegevens. Het AVG-loket is een Achmea breed initiatief. Hier kun je een vraag of verzoek rondom privacy indienen. Het loket behandelt vervolgens je vraag. En neemt daarover contact met je op. Hieronder lees je wat jouw rechten zijn.
Jouw rechten zijn ook in de wet geregeld. Je mag:
We kunnen niet altijd meewerken aan je verzoek. We nemen contact met je op wanneer dat zo is of als we meer informatie nodig hebben om aan je verzoek te kunnen voldoen.
Stuur ons een e-mail of een brief. Om er voor te zorgen dat we de gegevens van de juiste persoon gebruiken moeten we de identiteit kunnen vaststellen van degene die gebruik wil maken van zijn of haar rechten. Dit kunnen we doen met klant- of polisnummers, geboorte datum, of naam- adres- woonplaatsgegevens. Geef deze gegevens door wanneer je van jouw rechten gebruik wil maken. In sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer de identiteit niet vastgesteld kan worden aan de hand van de gegevens die we hebben, kunnen we vragen om een kopie van je paspoort of ID-kaart. Maak je Burgerservicenummer (BSN) en pasfoto onleesbaar. Wij reageren binnen een maand na ontvangst van je e-mail of brief.
Een e-mail stuur je naar: avgloket@achmea.nl
Een brief stuur je naar:
FBTO
T.a.v. het AVG loket
Postbus 9150
7300 HZ Apeldoorn
Je kunt veel van je gegevens bekijken of veranderen in MijnFBTO.
Stuur een e-mail naar de Functionaris Gegevensbescherming van Achmea via privacymanager@achmea.nl. Je kunt ook een brief sturen naar:
Achmea B.V.
t.a.v. de Privacy manager
Compliance & Operational Risk Management
Postbus 866
3700 AW Zeist
Komen wij er samen niet uit? Leg je klacht dan voor aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
Dat mag bijvoorbeeld als er iets verandert in de wetten of regels. Of als wij nieuwe producten of diensten ontwikkelen. Op onze website vind je altijd de laatste versie.
Deze laatste versie is van 28 mei 2024.