Naar inhoud

Schade melden op je reisverzekering

Gebeurt er iets op reis? Worden je spullen gestolen of krijg je een ongeluk? Dan is het maar goed dat je een FBTO Reisverzekering hebt. Wil je iets melden?

Hulp nodig? Bel de alarmcentrale

Word je ziek, moet je naar huis of heb je extra kosten? Bel de FBTO Alarmcentrale op +31 58 234 56 50. Ze zijn 24/7 bereikbaar en helpen direct!

Goed om te weten, de FBTO Alarmcentrale moet soms eerst toestemming geven voor je vergoeding. Bel daarom altijd voordat je zelf iets regelt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Wat wil je melden?

Is je schade lager dan je eigen risico?

Dan betaal je zelf de schade. Je hoeft dit niet te melden. Je betaalt namelijk eigen risico per gebeurtenis. Niet per vakantie. In MijnFBTO zie je precies welk eigen risico je hebt gekozen.

Voorbeeld: je hebt een eigen risico van € 150,-. Je hebt € 100,- extra kosten door een kapotte zonnebril. Dan betaal je dit bedrag zelf en meld je niets bij ons.

Wat moet je doen bij reisschade?

Hulp in noodsituaties

Wat moet je doen in een noodsituatie op reis? Bijvoorbeeld een bosbrand of een staking op de luchthaven. Wie moet je bellen? En mag je je reis annuleren? We hebben de belangrijkste informatie over calamiteiten op reis op een rijtje gezet.

Veelgestelde vragen

Bel dan de FBTO Alarmcentrale +31 58 234 56 50. Je krijgt onder andere hulp als je:

  • ziek wordt of een ongeluk krijgt
  • naar het ziekenhuis moet
  • komt te overlijden
  • onverwacht terug naar huis moet

Doe in de volgende gevallen altijd aangifte bij de politie waar je bent:

  • Je bagage of reisdocumenten zijn gestolen
  • Je bent je bagage of reisdocumenten kwijt
  • Je bent je bagage of reisdocumenten verloren

Dan is het belangrijk dat die persoon zo snel mogelijk geholpen wordt. Een ongeluk kan grote invloed hebben op je leven. Daarom hebben we een speciale afdeling die helpt in zo’n situatie: Achmea Personenschade. Zij helpen mensen met letsel met hulp en vergoedingen. Ze geven deskundig advies en denken mee over praktische oplossingen. Ook om het leven weer op te pakken. Lees meer over hulp bij letselschade.

Je kunt de aanvullende module Annulering afsluiten binnen 14 dagen nadat je de eerste vakantie hebt geboekt. Of binnen 14 dagen nadat je de eerste huurovereen­komst van je vakantieadres hebt geboekt. Dan is deze reis ook verzekerd.

Mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd door de luchtvaart­maatschappij
Balen dat je vlucht niet vertrekt! Gelukkig kun je een vergoeding of een vervangende vlucht regelen met je luchtvaart­maatschappij. Heb je een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie? Dan helpen zij je verder. Vaak lees je op de website van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie wat je precies moet doen. Op rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl lees je alles over je rechten.

Heb je op je vertrekdatum nog niks kunnen regelen met je luchtvaart­maatschappij of reisorganisatie? Dan kun je ze schriftelijk aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van hun contract. Goed om te weten, met de module Consument & Wonen van de FBTO Rechtsbijstand­verzekering krijg je hulp bij het indienen van een claim. Geen verzekering? Dan kun je een voorbeeldbrief van Stichting Achmea Rechtsbijstand gebruiken.

Mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd door slecht weer
Is het niet de schuld van de luchtvaart­maatschappij dat je vlucht niet vertrekt? Maar kan je vliegtuig bijvoorbeeld niet veilig vliegen door een sneeuwstorm. Dan krijg je voor de heenreis een vergoeding uit je FBTO Annulerings­verzekering als je vertraging langer dan 8 uur duurt.

Ik heb mijn vlucht gemist
Je hebt met je reisverzekering of annulerings­verzekering geen recht op een vergoeding. Dat komt omdat de vlucht zelf niet is vertraagd of uitgevallen.