Wij maken afspraken met gecontracteerde zorgverleners over de tijdigheid en bereikbaarheid van zorg. Per zorgsoort geven we kort aan wat voor afspraken dat zijn.
Voor bepaalde zorgsoorten gelden er ook wettelijke normen waarbinnen de zorg geleverd moet worden. Deze wettelijke normen heten treeknormen. Als deze treeknormen gelden, dan worden deze hieronder ook genoemd.
Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Tijdens de avond, nacht én in het weekend is farmaceutische spoedzorg voor jou via een (dienst)apotheek beschikbaar. Je krijgt de geneesmiddelen binnen 24 uur. Of eerder als dit voor de behandeling nodig is.
De treeknorm voor de apotheek voor niet-(sub)acute zorg is 1 werkdag.
Dat kan binnen 5 werkdagen. Deze fysiotherapeut of oefentherapeut is niet meer dan 30 kilometer bij je vandaan.
Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) bedraagt voor de fysio- en oefentherapeut: 1 week.
Dat kan 7 dagen per week, 24 uur per dag. Hiervoor maakten wij afspraken met verschillende GGZ-instellingen in heel Nederland. Zij helpen jongeren en volwassenen in acute psychische of psychiatrische nood.
Je kunt niet rechtstreeks contact met de instelling opnemen
Dat gebeurt meestal door de huisarts, meldkamer of politie. Meld je in geval van een psychiatrische crisis bij je huisarts. Ben je al onder behandeling? Vraag dan je behandelaar wat je moet doen bij acute psychische nood.
Wat doet de crisisdienst?
Bij de crisisdienst staan hulpverleners 24 uur per dag, 7 dagen in de week klaar om eerste hulp te bieden aan mensen met acute problemen variërend van ernstige psychosociale problematiek tot zeer ernstige psychopathologie, al dan niet in combinatie met verslavingsproblematiek.
Hoe werkt de hulpverlening?
De hulpverleners van de crisisdienst zullen in principe cliënten zoveel mogelijk op locatie zien. Uitgangspunt van de crisisdienst is dat de patiënt in (dreigende) crisis direct een beoordeling krijgt zodat het voor de cliënt zelf, de verwijzer en de eventueel naastbetrokkenen snel duidelijk is wat er aan de hand is en welke zorg kan worden georganiseerd.
De behandelingen worden verleend binnen de termijen zoals vastgelegd in de landelijk overeengekomen Treeknormen:
Aanmeldwachttijd
De tijd tussen het moment dat er wordt gebeld voor een afspraak en de dag dat je werkelijk terecht kunt.
Treeknorm: 4 weken
Behandelingswachttijd tot aan diagnose I
Het aantal weken tussen het eerste contact met je zorgaanbieder en de diagnose.
Treeknorm: 4 weken
Behandelingswachttijd tot aan behandeling II
Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling - niet in een kliniek.
Treeknorm: 6 weken
Behandeling I + II
Behandelingswachttijd totaal, dus vanaf eerste contact tot behandeling
Treeknorm: 10 weken
Behandelingswachttijd tot aan behandeling II
Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling in een kliniek
Treeknorm: 7 weken
Dat kan 7 dagen per week, 24 uur per dag. 's Avonds, 's nachts en in het weekend hoor je via je eigen huisarts waar je dan terecht kunt. Heb je een spoedgeval? Dan krijg je binnen 30 seconden een medisch deskundig persoon aan de telefoon.
Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) bedraagt voor de huisartsenzorg: 3 werkdagen
Dat kan 7 dagen per week, 24 uur per dag. Je moet wel een indicatie hebben. Deze indicatie krijg je van een wijkverpleegkundige bij jou in de buurt.
Samen met de wijkverpleegkundige spreek je af welke zorg je wanneer nodig hebt. Die afspraken staan dan in je zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg krijgt.
Heb je plotseling zorg nodig?
De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar.
Afspraken over wachttijden
Voor wijkverpleging hebben wij met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wachttijden. Deze afspraken zijn conform de treeknormen. Deze treeknormen zijn landelijk afspraken tussen betrokken partijen in de gezondheidszorg.
De afspraken over wachttijden zijn een resultaatsverplichting voor de zorgaanbieders. Afwijken is alleen mogelijk bij zeer uitzonderlijke gevallen zoals landelijke tekorten aan personeel of overmacht situaties.
De normen zijn als volgt gedefinieerd:
Voor medisch-specialistische zorg kun je terecht bij een ziekenhuis in de buurt, nadat je bent doorverwezen door bijvoorbeeld een huisarts. We hebben met zorgaanbieders afspraken gemaakt over maximale wacht- en toegangstijden. Deze afspraken volgen de landelijk afspraken over wat men in Nederland een acceptabele wachttijd vindt: de treeknormen.
Volgen treeknormen verplicht
Zorgaanbieders zijn verplicht de treeknormen te volgen. Behalve als dat echt niet lukt. Bijvoorbeeld omdat er in het hele land een tekort is aan medisch personeel. Of als er iets gebeurt waar het ziekenhuis niets aan kan doen (overmacht).
Kan een zorgaanbieder je niet op tijd behandelen?
Dan zal hij jou erop wijzen om contact op te nemen met FBTO Zorgbemiddeling. Natuurlijk mag je zelf ook altijd contact met ons opnemen via (058) 297 74 56.
Spoedzorg nodig?
Voor spoedzorg kun je terecht bij de huisarts en in de avond, nacht en het weekend bij de huisartsenpost (HAP). Die kan, als het nodig is, je vervolgens doorverwijzen naar het ziekenhuis.
Kun je niet eerst langs de huisarts? Dan kun je naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis, 7 dagen per week, 24 uur per dag.
De treeknormen zijn:
De toegangstijd is de tijd tussen het moment dat je belt voor een afspraak en de echte afspraak. De wachttijd is de tijd tussen het moment waarop de medisch specialist samen met je besluit tot een ziekenhuisopname en het moment dat je echt wordt opgenomen.
Verloskundige zorg is 24/7 beschikbaar. Je kunt je verloskundige vragen hoe je deze 's avonds, 's nachts of in het weekend kunt bereiken. Als er een kraamverzorgende helpt bij de bevalling, zorgt de verloskundige ervoor dat deze op tijd een seintje krijgt. De kraamzorgorganisatie zorgt ervoor dat de kraamverzorgende op het juiste adres is om te helpen.
Leveren van kraamzorg
Kraamzorgorganisaties bieden kraamzorg aan iedereen die in hun werkgebied woont en zich vóór de 5e maand van de zwangerschap aanmeldt. Ook tijdens vakanties en feestdagen kun je kraamzorg krijgen.
Kraamzorgorganisaties zijn 24 uur per dag bereikbaar voor vragen en advies. Met de Zorgzoeker kun je zien met welke verloskundigen en kraamzorgcentra in jouw buurt wij samenwerken.
MRA | De zorgaanbieder is 8 uur per dag bereikbaar, tussen 08.00 en 20.00 uur. Als er iets dringends is, is er ook een speciale spoedlijn beschikbaar. |
Apparatuur voor positieve uitademingsdruk | De zorgaanbieder is 8 uur per dag bereikbaar, tussen 08.00 en 20.00 uur. Als er iets dringends is, is er ook een speciale spoedlijn beschikbaar. |
Slaappositietrainer | De zorgaanbieder is 8 uur per dag bereikbaar, tussen 08.00 en 20.00 uur. Als er iets dringends is, is er ook een speciale spoedlijn beschikbaar. |
Slaapapneu | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: binnen 24 uur |
Slijmuitzuig apparatuur | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Tracheostoma | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Vernevelapparatuur | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Zuurstof | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Anti decubitusmateriaal | 24 uur per dag. Spoed: 4-6 uur |
Infuustherapie | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Diabetespomp |
24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Sondevoeding en -therapie | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Personenalarmering | 24/7 bemande alarmcentrale |
Verpleegbedden en toebehoren | 24 uur per dag. Spoed: 6 uur |
Mobiliteitshulpmiddelen | 24 uur per dag. Spoed: 6 uur |
Kinderhulpmiddelen | 24 uur per dag. Spoed: 4-6 uur |
Diabeteshulpmiddelen | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Incontinentiehulpmiddelen | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Stomahulpmiddelen | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Verbandhulpmiddelen | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |