Conflict met werkgever? Vraag op tijd hulp
17 februari 2021Blijf niet te lang rondlopen met een conflict op je werk. Los het samen op of zoek juridische hulp.
Lees het artikel overWettelijke garantie betekent dat je altijd recht hebt op een goed product. Stel, je gekochte product deugt niet. Dan heb je recht op gratis reparatie, inruil van je product of je krijgt je geld terug. Maar let op: soms kan een verkoper of fabrikant bewijzen dat je het product niet goed hebt gebruikt. Zo kan je bijvoorbeeld (per ongeluk) de televisie laten vallen. Heb je het product niet goed gebruikt? Dan heb je geen recht op gratis reparatie, inruil van je product of je geld terug. Gaat je aankoop stuk in de 1e 12 maanden? Dan moet de verkoper bewijzen dat je het product niet goed hebt gebruikt. Na 12 maanden moet jij juist bewijzen dat je het product wél goed hebt gebruikt. (bron: ACM ConsuWijzer)
Maar wat als je je product goed hebt behandeld? En de verkoper of fabrikant vindt van niet? Dan kan dat voor vervelende situaties zorgen. Kom je er op dat moment niet uit met de verkoper, dan kan je je FBTO Rechtsbijstandverzekering inschakelen. Je hebt hiervoor de module Consument & Wonen nodig. Een jurist of advocaat van Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) helpt je dan om je recht op garantie te krijgen. Zij weten alle ins en outs van het consumentenrecht.
Hier kunnen we kort over zijn: je hebt geen wachttijd. Sluit je vandaag module Consument & Wonen af? Dan ben je direct verzekerd. Wél is het belangrijk dat je de verzekering afsluit vóórdat je het product koopt of een dienst afneemt.
Wil je (nog) niet direct een jurist of advocaat inschakelen? Dan kun je advies krijgen met de Online adviestools van SAR. 1 van deze tools is Probleem met een aankoop. Je vult een paar vragen in. En binnen 2 minuten krijg je een advies. Zo weet je precies welke stappen je kunt zetten nadat er iets met (de levering van) je aankoop is gebeurd.
Naast de wettelijke garantie heb je vaak ook recht op fabrieks- of verkopersgarantie. Dit is een extra garantie die voor een vaste periode geldt, bijvoorbeeld 1 jaar. Gaat een product kapot binnen deze periode? Dan hoef je niet te bewijzen dat het niet jouw schuld is. Je vindt de duur van de garantie op het garantiebewijs. Bij sommige producten (bijvoorbeeld een koelkast of wasmachine) zie je de duur van de garantie op een sticker staan. Goed om te weten: voor fabrieksgarantie neem je altijd eerst contact op met de verkoper.
Veel winkels bieden de mogelijkheid om een extra verzekering af te sluiten. Denk bijvoorbeeld aan een extra verzekering voor je smartphone. Handig als je je telefoon per ongeluk laat vallen. Bij FBTO hebben we ook 2 handige opties voor jou: een FBTO Inboedelverzekering met module All risk. Zo ben je verzekerd voor de meeste schades die in je huis gebeuren. En voor schades aan je spullen buiten je huis kun je kiezen voor de FBTO Buitenshuisverzekering.
Goed om te weten: standaard heb je € 150,- eigen risico op de FBTO Buitenshuisverzekering en de FBTO Inboedelverzekering met module All risk. Dit is je eigen risico per gebeurtenis. Je kunt je eigen risico uitbreiden naar € 300,-.
Wist je dat je naast consumentenrecht met module Consument & Wonen ook voor andere geschillen bent verzekerd? Bijvoorbeeld bij een geschil met je buren. Of wanneer je het niet eens bent met je gemeente over de aanbouw van een woning. Lees daarom meer over onze Rechtsbijstandverzekering met module Consument & Wonen. Of bereken binnen 2 minuten je premie.