Naar inhoud

Heb je een klacht?

Laat ons je klacht gerust weten. Wij vinden het erg belangrijk dat je tevreden bent. Natuurlijk willen we je klacht graag zo goed mogelijk behandelen. Belangrijk: heb je geen klacht? Maar een vraag voor FBTO? Check onze contactpagina.

  • Geef je klacht binnen een paar minuten online door
  • Je krijgt binnen 5 werkdagen een eerste inhoudelijke reactie
  • We nemen persoonlijk contact met je op

Tips:

  • Omschrijf kort en bondig je verhaal.
  • Leg uit waarom je dit indient.
  • Geef aan hoe we het volgens jou kunnen oplossen.

Binnen 5 werkdagen een reactie

Heb je een klacht of verbeteridee ingestuurd? Dan krijg je binnen 5 werkdagen een persoonlijke reactie van ons. Lukt het niet om binnen die tijd te reageren? Dan hoor je dit van ons.

Wij leren van klachten en verbeterideeën

Een signaal van onze klanten is een kans om onszelf te verbeteren. Dat doen we graag! Omdat:

  • wij willen dat je tevreden bent
  • signalen ons helpen om het in de toekomst beter te doen

Zodat jij hiervan kunt profiteren!

Veelgestelde vragen

Het kan zijn dat je niet tevreden bent met onze reactie op je klacht. Je kunt FBTO vragen om een 2e beoordeling. Ook kun je je klacht voorleggen aan het KIFID, stichting SKGZ of de Tuchtraad Financiële Dienstverlening. 

Stuur je klacht naar klachtenmanagement@fbto.nl. Wij nemen je klacht dan nog een keer met veel aandacht door.

Stuur binnen 3 maanden je klacht naar de onafhankelijke stichting Kifid. Klachten over een zorgverzekering stuur je binnen 1 jaar naar stichting SKGZ. Hieronder zie je de adressen van het Kifid en stichting SKGZ.  

Klacht schade-, levensverzekering of bankproduct
Stuur je klacht dan naar de Stichting Klachtinstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het adres is:
Kifid
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
(070) 333 89 99
www.kifid.nl

Klacht FBTO Zorgverzekering
Stuur je klacht dan naar de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Het adres is:
SKGZ
Postbus 291
3700 AG Zeist
(088) 900 6900
www.skgz.nl

Je kunt je klacht aan het Kifid of SKGZ ook laten beoordelen via het Europees ODR Platform.

De Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars. Ze hebben een reglement waarin staat wie met welk soort klachten bij hen terecht kan. In het algemeen kun je niet zelf rechtstreeks bij de Tuchtraad klagen over de eigen verzekeraar. Je moet tuchtklachten eerst bij Kifid indienen. Ook de voorzitter van de Commissie van Beroep van Kifid, de Ombudsman Pensioenen en de Letselschaderaad kunnen klachten doorsturen naar de Tuchtraad.
 

Vind je de behandeling of uitkomst van de klacht niet goed? En wil je geen gebruik maken van klachtenbemiddeling? Dan kun je je klacht voorleggen aan een Nederlandse rechter. Behalve als wetgeving of internationale verdragen iets anders aangeven.

Je mag altijd naar de rechter gaan. Zelfs nadat de Kifid een bindend advies heeft uitgebracht. In dit laatste geval kijkt de rechter alleen procedureel naar de klacht. Let op: als je naar de rechter gaat, kun je je klacht daarna niet meer voorleggen aan het Kifid. Kijk voor meer informatie op www.rechtspraak.nl. Hier zie je ook naar welke rechtbank je eventueel kunt gaan.