Naar inhoud

Fraude

Jij vertrouwt ons. Wij vertrouwen jou. Daar gaan we vanuit. Maar het kan gebeuren dat iemand ons vertrouwen misbruikt. Dat noemen we fraude. Daar hebben niet alleen wij last van, maar ook onze verzekerden. Daarom gaan we fraude actief tegen.

Voorbeelden van fraude bij schade-, zorg-en levensverzekeringen

  • Iemand stuurt ons dezelfde declaratie meerdere keren.
  • Iemand verandert het bedrag op een nota.
  • Iemand geeft een valse naam of een vals adres op.
  • Iemand houdt bewust informatie achter. Zoals een strafrechtelijk verleden. Of een eerdere weigering van een verzekering.
  • Iemand zet een inbraak, diefstal of brand in scene.
  • Iemand vertelt niet eerlijk of volledig wat er echt is gebeurd.
  • Iemand vraagt meer schade terug dan de werkelijke schade.
  • Iemand houdt medische informatie achter bij het afsluiten van een levensverzekering.
  • Iemand declareert behandelingen die ze niet hebben gehad bij de zorgverzekering.

Gevolgen voor eerlijke klanten

Bij fraude geeft iemand expres verkeerde informatie om geld van de verzekering te krijgen. Dat kost veel geld. Daardoor gaan de premies omhoog. Eerlijke klanten betalen dus voor mensen die zich niet aan de regels houden. Dat is niet eerlijk. Dit is 1 van de redenen dat wij er alles aan doen om fraude te stoppen.

We doen onderzoek als we denken dat iemand fraude pleegt

Denken we dat iemand fraude pleegt? Dan doen we er alles aan om achter de waarheid te komen. Natuurlijk volgen wij hierbij wel de regels. De klant heeft er recht op om een eigen verklaring te geven. Dat noemen we hoor en wederhoor.

We treden streng op als we fraude vinden

De persoon die fraude pleegt, krijgt altijd meteen een brief van ons. Daarin leest hij wat we hebben gevonden en wat we van plan zijn. We kunnen bijvoorbeeld de volgende maatregelen nemen:

  • We betalen de schade of declaratie niet.
  • We vragen geld terug dat we al betaald hebben.
  • We zeggen de verzekering op. We kunnen ook andere verzekeringen bij FBTO en Achmea opzeggen.
  • We registreren de fraude in ons Interne Verwijzingsregister (IVR). Andere merken van Achmea kunnen dit zien en de aanvraag voor een nieuwe verzekering weigeren.
  • We brengen extra kosten die we gemaakt hebben in rekening. Bijvoorbeeld de kosten voor het fraudeonderzoek.

Bij ernstige fraude nemen we extra maatregelen

De fraudeur krijgt hiervan een brief.

De fraudeur komt op een waarschuwingslijst

Bij ernstige fraude zetten we gegevens van de fraudeur in het Externe Verwijzingsregister (EVR). Zo weten ook andere verzekeraars buiten FBTO en Achmea dat deze persoon fraude heeft gepleegd. Daardoor wordt het voor de fraudeur moeilijker om nog een verzekering af te sluiten (tegen de normale premie).

We doen aangifte bij de politie als dit zinvol is

We doen bijvoorbeeld aangifte:

  • Bij een grote financiële schade.
  • Als we daardoor spullen terug kunnen krijgen, zoals gestolen auto’s.
  • Als de politie daarom vraagt.

Wij komen op voor onze eerlijke klanten

Zo hoort het als eerlijke en betrouwbare verzekeraar. Wij voorkomen fraude op deze manier:

  • Wij hebben medewerkers in dienst die fraude voorkomen en tegengaan. Zij zijn daarvoor goed opgeleid en getraind.
  • Wij investeren in technologie voor digitaal onderzoek. Hiermee kunnen we controleren of (nieuwe) klanten fraude plegen of valse schadeclaims indienen.
  • Wij screenen onze medewerkers. Zo weten wij dat ze betrouwbaar zijn.

Je kunt fraude bij ons melden

Denk je dat iemand fraude pleegt? Neem dan contact met ons op.